Rotax 9xx i zapowietrzenie instalacji olejowej.
: czw lis 17, 2022 11:49 pm
Nie tak dawno pojawił się raport po wypadku w USA: https://data.ntsb.gov/carol-repgen/api/ ... 102076/pdf. Doskonały materiał do analizy. Raport opisuje przymusowe lądowanie Tecnama P92 z zamontowanym Rotaxem. W trakcie lotu szkolnego silnik stracił moc i załoga lądowała w polu. Na szczęście nic uczniowi i instruktorowi się nie stało. Bardzo ciekawe jest opracowanie przyczyn. W ogromnym skrócie:
- Dla dwóch cylindrów znaleziono uszkodzone sprężyny zaworów wydechowych.
- Korek magnetyczny zawierał duże ilości opiłków - których nie odnaleziono w filtrze.
- W przewodzie pomiędzy termostatem, a pompą olejową nie było oleju.
- nieprawidłowe, niepełne odpowietrzenie instalacji olejowej przy montażu silnika, pompy olejowej, wymianie oleju - generalnie opróżnieniu/napełnieniu czy otwarciu (nie chodzi o odkręcenie korka miski) instalacji olejowej,
- przekręcenie śmigła w odwrotną stronę,
- lot z przechyleniem > 40° (instrukcja tego zakazuje),
- lot z ujemnym przeciążeniem większym niż -0.5G i powyżej 5 sekund,