Ewidencjonowanie motolotni
: wt lut 07, 2023 3:19 pm
Szanowni Koledzy
W związku z trudnościami i komplikacjami związanymi z aktualizacją danych oraz wpisywaniem motolotni do ewidencji statków powietrznych, spowodowanymi zmianami w przepisach - w dniach 24 stycznia i 06 lutego odbyły się konsultacje środowiskowe w formie wideospotkań z udziałem osób z całego kraju aktywnie związanych z motolotniarstwem. Na spotkaniach tych nakreślone zostały zagadnienia wymagające rozwiązania oraz ustalono co następuje.
Zagadnienia
1. Aktualizacja danych motolotni, które obecnie znajdują się w ewidencji w następujących przypadkach
- motolotnie składające się z fabrycznych podzespołów o certyfikowanej konfiguracji
- motolotnie składające się z fabrycznych podzespołów o fabrycznej konfiguracji nie posiadające certyfikatu; dotyczy motolotni, które obecnie nie są produkowane i nie posiadają wymaganych obecnie dokumentów, a w przeszłości nie były wymagane, np. PIPISTREL Plus, Spider, Twister
- motolotnie składające się z fabrycznych, certyfikowanych podzespołów o indywidualnej konfiguracji nie posiadające certyfikatu konfiguracji
- motolotnie składające się z podzespołów zbudowanych amatorsko połączonych z podzespołami fabrcznymi np. skrzydło fabryczne, certyfikowane, wózek konstrukcji amatorskiej, adaptowany silnik samochodowy lub motocyklowy, etc.
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń na złożone już wnioski o aktualizację danych można stwierdzić, że ULC odpowiada w różny sposób w stosunku do wniosków dotyczących tego samego typu motolotni, a złożonych w odstępie kilku miesięcy. Jest to niezrozumiałe i wymaga wyjaśnienia.
2. Problematyka związana z wpisaniem do ewidencji motolotni wg nowych kryteriów ULC
Pomysł rozszerzenia definicji kategorii K6A z dostosowaniem do specyfiki motolotni – do zdefiniowania
Pomysł określenia warunków technicznych dla potrzeb indywidualnych konfiguracji składających się z fabrycznych podzespołów – do opracowania
Kwestia specyfiki motolotni jako urządzenia o naturalnych cechach modyfikacji konfiguracji - do uwzględnienia w przepisach.
Ustalenia
Zespół UL zorganizuje spotkanie z przedstawicielem ULC w celu zadeklarowania współpracy dla zdefiniowania optymalnych rozwiązań proceduralnych w przedmiotowym zakresie.
Moim zdaniem na pierwszym spotkaniu należy skupić się na kwestii najpilniejszej, to jest motolotni, które obecnie są w ewidencji i tę kwestię wyjaśnić. Natomiast pozostałe zagadnienia jedynie wzmiankować, dla przykładu naszkicować propozycję konkretnego rozwiązania w rozszerzonym zakresie i kontynuować uzgodnienia w następnym terminie.
Powyższe ma charakter szkicu, notatki roboczej. Proszę wszystkich zainteresowanych o zamieszczanie uwag, sprostowań, uszczegółowień, uzupełnień i własnych propozycji rozwiązań.
Pozdrawiam,
Artur
W związku z trudnościami i komplikacjami związanymi z aktualizacją danych oraz wpisywaniem motolotni do ewidencji statków powietrznych, spowodowanymi zmianami w przepisach - w dniach 24 stycznia i 06 lutego odbyły się konsultacje środowiskowe w formie wideospotkań z udziałem osób z całego kraju aktywnie związanych z motolotniarstwem. Na spotkaniach tych nakreślone zostały zagadnienia wymagające rozwiązania oraz ustalono co następuje.
Zagadnienia
1. Aktualizacja danych motolotni, które obecnie znajdują się w ewidencji w następujących przypadkach
- motolotnie składające się z fabrycznych podzespołów o certyfikowanej konfiguracji
- motolotnie składające się z fabrycznych podzespołów o fabrycznej konfiguracji nie posiadające certyfikatu; dotyczy motolotni, które obecnie nie są produkowane i nie posiadają wymaganych obecnie dokumentów, a w przeszłości nie były wymagane, np. PIPISTREL Plus, Spider, Twister
- motolotnie składające się z fabrycznych, certyfikowanych podzespołów o indywidualnej konfiguracji nie posiadające certyfikatu konfiguracji
- motolotnie składające się z podzespołów zbudowanych amatorsko połączonych z podzespołami fabrcznymi np. skrzydło fabryczne, certyfikowane, wózek konstrukcji amatorskiej, adaptowany silnik samochodowy lub motocyklowy, etc.
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń na złożone już wnioski o aktualizację danych można stwierdzić, że ULC odpowiada w różny sposób w stosunku do wniosków dotyczących tego samego typu motolotni, a złożonych w odstępie kilku miesięcy. Jest to niezrozumiałe i wymaga wyjaśnienia.
2. Problematyka związana z wpisaniem do ewidencji motolotni wg nowych kryteriów ULC
Pomysł rozszerzenia definicji kategorii K6A z dostosowaniem do specyfiki motolotni – do zdefiniowania
Pomysł określenia warunków technicznych dla potrzeb indywidualnych konfiguracji składających się z fabrycznych podzespołów – do opracowania
Kwestia specyfiki motolotni jako urządzenia o naturalnych cechach modyfikacji konfiguracji - do uwzględnienia w przepisach.
Ustalenia
Zespół UL zorganizuje spotkanie z przedstawicielem ULC w celu zadeklarowania współpracy dla zdefiniowania optymalnych rozwiązań proceduralnych w przedmiotowym zakresie.
Moim zdaniem na pierwszym spotkaniu należy skupić się na kwestii najpilniejszej, to jest motolotni, które obecnie są w ewidencji i tę kwestię wyjaśnić. Natomiast pozostałe zagadnienia jedynie wzmiankować, dla przykładu naszkicować propozycję konkretnego rozwiązania w rozszerzonym zakresie i kontynuować uzgodnienia w następnym terminie.
Powyższe ma charakter szkicu, notatki roboczej. Proszę wszystkich zainteresowanych o zamieszczanie uwag, sprostowań, uszczegółowień, uzupełnień i własnych propozycji rozwiązań.
Pozdrawiam,
Artur