Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa

Awatar użytkownika
Piotr Boruszewski
Posty: 28
Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm

Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa

Post autor: Piotr Boruszewski »

Robert wskaźnik dopiero po podłączeniu zasilania wskazuje zero. Teraz jest w losowym położeniu. Podgrzewy, które mam w planie założyć to rozwiązanie produkcji J&J Team Leszno. Oni zakładają je od jakiegoś czasu. Wygląda to tak, że do gaźnika na wysokości przepustnicy skrzydełkowej dokręcana jest aluminiwa płytka, w której osadzona jest grzałka. Grzałkami zarządza sterownik, który uruchamia je autoamtycznie gdy temperatura gaźnika spadnie poniżej 12st.C. Moc 2x40W lub 2x50W.
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 538
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Piotr Boruszewski pisze: śr mar 20, 2024 2:51 pm Moc 2x40W lub 2x50W.
Przy 80W to minimum 6,7A, przy 100W - minimum 8,3A. To już poważny prąd. Zwracam uwagę, że wewnętrzny alternator daje max. 250W AC przy obrotach 5800 czyli niespełna 21A. AC - czyli przed prostownikiem (mostkiem Graetza), który daje spadek napięcia 2 x 0.7V (w każdym "kawałku" sinusoidy AC w "prostowaniu" biorą udział dwie z czterech diod). W zależności od napięcia AC mostek może "zjeść" nawet 5-8% mocy.

Regulator może przenieść do 22A. Nieoficjalne informacje od inżynierów Rotaxa mówią, że stały pobór prądu > 13A istotnie wpływa na żywotność regulatora (podkreślam - zasłyszane - nie widziałem żadnych "dowodów"). Poniżej wykres prezentujący wydajność zestawu (alternator+regulator) w zależności od obrotów. Przy obrotach jałowych i włączonych podgrzewach jest duża szansa, że będziesz "konsumował" akumulator (wydajność przy 1800rpm = ~6..7A).

Wszystko powyższe dotyczy oczywiście wewnętrznego alternatora. Jeżeli masz zewnętrzny to wydajność mnożysz ~ x 2.5

Rotax Installation Manual, 912 Series, 24-00-00, page 8, fig. 3.
wydajność_regulatora.jpg
wydajność_regulatora.jpg (20.25 KiB) Przejrzano 478 razy
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Piotr Boruszewski
Posty: 28
Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm

Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa

Post autor: Piotr Boruszewski »

Rysiu dziękuję. To są cenne informacje zarówno w kontekście montażu jak i eksploatacji.

Jeszcze chciałbym dopytać o kondensator przy pompie paliwa. Znalazłem taki o pojemności 1uf. Zastanawiam się czy taki będzie ok i jak go zamontować bo to maleństwo ma jakieś 3mm średnicy. A co w sytuacji gdybym nie zamontował kondensatora? Pisałeś o zakłóceniach ( domyślam się, że chodzi o zakłócenia radiostacji) ale czy to jedyny powód żeby go zamontować?

Obrazek
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Awatar użytkownika
Robert Olszak
Posty: 70
Rejestracja: pt lip 28, 2017 7:49 pm
Lokalizacja: Golędzinów/Wołów

Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa

Post autor: Robert Olszak »

Ten kondensator moim zdaniem jest trochę zbyt delikatny.
Ja sobie sprawiłem taki jak na zdjęciu. Trochę pancerny, ale za to bardzo wytrzymały i idealnie pasujący w miejsce poprzedniego, który był nieodpowiedni.
Co do zasadności stosowania tego kondensatora, to może lepiej jak się wypowie Rysiek. Będzie bardziej fachowo ;)

Jeżeli chodzi jeszcze o podgrzewy gaźników, to jedyne co przemawia za podgrzewami elektrycznymi, to brak płynu chłodzącego w silnikach chłodzonych powietrzem.
Załączniki
Kondensator.jpg
Kondensator.jpg (26.07 KiB) Przejrzano 452 razy
Robert

SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 538
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Tak, ten kondensator to typowy ceramiczny, niezbyt odporny na warunki w jakich przyjdzie mu pracować. Wibracje, wilgotność, duże różnice temperatur. Raczej poszedłbym w coś trwalszego, szczegolnie, że ceramiczny może się po prostu pokruszyć. Widziałem już takie przypadki wprawdzie w nasobnych radiach ale na motolotni będzie nawet gorzej...

Co do jego funkcji, to przede wszystkim przeciwzakłóceniowa ale nie tylko o radio chodzi. Kiedyś miałem przypadek w RDAC MGL czyli module, który zbiera parametry silnika i jedną skrętka przesyła do głównego modułu, w którym po włączeniu pompy... szalały odczyty cisnienia oleju. Powód - ulamana końcówka kondensatora.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Piotr Boruszewski
Posty: 28
Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm

Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa

Post autor: Piotr Boruszewski »

No to kondensator mam do zmiany. A co sądzicie o tym z linku? W opisie podają, że to typ polipropylenowy.

https://www.tme.eu/pl/details/i150v515k ... gJrYvD_BwE
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 538
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Bardzo dobry. Wnętrze zalane żywicą. Właśnie taki powinien być.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Piotr Boruszewski
Posty: 28
Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm

Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa

Post autor: Piotr Boruszewski »

Robert Olszak pisze: czw mar 21, 2024 10:41 pm
Ja sobie sprawiłem taki jak na zdjęciu. Trochę pancerny, ale za to bardzo wytrzymały i idealnie pasujący w miejsce poprzedniego, który był nieodpowiedni.

Robert czy na pewno był nieodpowiedni? Rysiu pisał, że on ma inną funkcję i służy do obciążenia regulatora. Czyli powinny być chyba 2 kondensatory tj. jeden 22000uF i jeden przy pompie 1 uF. Ja w Echo mam w okolicy tablicy przyrządów zamontowany 22000uf i kolega ma też w Sypperze więc chyba jest ok. Rysiu prośba o wyjaśnienie :)
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 538
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Według mnie... obaj macie racje :D . Zrozumiałem, że Robert ma dwa kondensatory 22kuF. Tymczasem ten bocznikujący pompę to powinien być 1uF, a 22kuF powinien obciążać regulator. Jest bardzo wazny, bo zabezpiecza regulator przed uszkodzeniem w wypadku awarii/odłączenia akumulatora.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Robert Olszak
Posty: 70
Rejestracja: pt lip 28, 2017 7:49 pm
Lokalizacja: Golędzinów/Wołów

Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa

Post autor: Robert Olszak »

Ryszard Lewandowski pisze: pt mar 22, 2024 8:38 pm Według mnie... obaj macie racje :D . Zrozumiałem, że Robert ma dwa kondensatory 22kuF.
Rysiek, tak właśnie było.
W obwodzie regulatora napięcia mam taki jaki jest wymagany (22 000 uF).
W obwodzie pompy paliwa miałem taki sam dlatego, że jak budowałem sprzęt, to w aktualnej na tamten czas instrukcji zabudowy był błąd, który później Rotax poprawił.
Dzięki Tobie zostałem oświecony i wyprowadzony z błędu.
Robert

SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912
ODPOWIEDZ