Cześć
Jak wykonany jest system zapłonowy w najnowszych Rotaxach serii 91XX ? Zasilane są wtryskowo i ciekaw jestem czy są tam osobne komputery sterujące zapłonem i wtryskiem , czy też jest jeden sterujący całością (ewentualnie zdwojony) ?
Janusz
PS Miałem okazję latać 915 i odniosłem wrażenie , że manetka gazu nie jest podłączona do mojego silnika .
Zapłon w Rotaxach 915 i 916
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 564
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Zapłon w Rotaxach 915 i 916
W tych silnikach jest moduł nazwany przez Rotaxa ECU czyli Engine Control Unit. Zbiera większość parametrów silnika, steruje zarówno zapłonem jak i wtryskami. Samo sterowanie obrotami odbywa się przez mechaniczne otwieranie/zamykanie przepustnicy powietrza - fizycznie trochę podobnie jak otwieranie/zamykanie przepustnicy w klasycznej wersji gaźnikowej. Natomiast na tym elemencie (THROTTLE BODY SOCKET ASSY) znajduje się precyzyjny czujnik położenia przepustnicy, z którego ECU odczytuje położenie i odpowiednio steruje wtryskami. Zapłon jest w sumie realizowany analogicznie jak w 912 - z tym, że moduły zapłonowe są "zaszyte" w ECU - które też jest dołączone do kluczujących zapłonem czujników położenia wału. Tak więc cewki zapłonowe są dopięte bezpośrednio do ECU.
A teraz ciekawostka. Przed przeczytaniem następnego akapitu - koniecznie usiądźcie .
Kiedyś z ciekawości szukałem ile kosztuje ECU. Sprawdzałem jedynie oficjalne sklepy w Europie, które oferują części do Rotaxa. Najtaniej udało mi się znaleźć ECU w cenie... około 7200 euro czyli po dzisiejszym kursie ~ 30.000 zł
A teraz ciekawostka. Przed przeczytaniem następnego akapitu - koniecznie usiądźcie .
Kiedyś z ciekawości szukałem ile kosztuje ECU. Sprawdzałem jedynie oficjalne sklepy w Europie, które oferują części do Rotaxa. Najtaniej udało mi się znaleźć ECU w cenie... około 7200 euro czyli po dzisiejszym kursie ~ 30.000 zł
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Re: Zapłon w Rotaxach 915 i 916
Pytałem kiedyś ile kosztuje zestaw Rotax 915 plus dedykowane śmigło o zmiennym skoku (wraz z wszystkimi sterownikami) i wyszło na to , że pół mieszkania w Warszawie , bo 350000 zł.
Re: Zapłon w Rotaxach 915 i 916
A moje pytanie o elektronikę Rotaxie miało na celu ustalenie , czy gdyby dorabiać do silnika Subaru komputer sterujący zapłonem , to czy wystarczyłby jeden , czy trzeba dać dwa równolegle ?