Pytanie.
Czy do Rotaksa 582 można stosować nowe paliwo 95 z dodatkiem 10% etanolu?
Nowa benzyna
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 569
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Nowa benzyna
Rotax już jakiś czas temu popełnił dokument (kilka razy aktualizowany), który opisuje generalnie jakie płyny w ich silnikach mogą być stosowane. Można zajrzeć np. tu: https://legacy.rotaxowner.com/si_tb_inf ... st-008.pdf - gdzie w rozdziale 5.1.1 czytamy:
co w bardzo luźnym tłumaczeniu:
I teraz przy okazji tej dyskusji drobna zagadka
- co zrobi ubezpieczyciel, jeżeli podczas badania jakiegoś zdarzenia lotniczego na statku powietrznym np. z silnikiem Rotax 618 - stwierdzi, że ten leciał/pracował na paliwie E10... ???
co w bardzo luźnym tłumaczeniu:
Co ważne - dodatkowa notatka w tym tekście informuję, że pozostałe silniki 2T (np. 447, 618...) powinny używać dotychczasowego paliwa z domieszką E5. Mimo, że nie są znane negatywne skutki używania E10 w tych silnikach. Praktycznie chodzi o to, że dla pozostałych silników Rotax nie przeprowadził żadnych testów dla E10. Silniki 503 i 582 były w kontrolowanych warunkach używane z E10 - dlatego takie oficjalne stanowisko.Dodatkowo poza AVGAS i bezołowiowym paliwiem samochodowym - silnik 503UL i 582UL są obecnie dopuszczone do używania paliwa z E10. W przypadku etanolu w wielkości maksymalnie 10% mogą wystąpić wyższe temperatury gazów wylotowych (EGT). Jeżeli maksymalne wartości EGT są przekroczone należy skonsultować się z autoryzowanym serwisem w celu dodatkowych testów i ewentualnie dalszych modyfikacji (np. inne dysze w gaźnikach).
I teraz przy okazji tej dyskusji drobna zagadka
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Re: Nowa benzyna
Dzięki Ryszard.
Mam jeszcze jedną wątpliwości czy 98 z 5% etyliny będzie lepsza?
A jeśli chodzi o zagadkę, to ubezpieczycielem nie jestem, ale gdybym był, to pewnie zrobiłbym wszystko by obniżyć kwotę wypłaty. Niedopuszczenie paliwa do użytkowania też brałbym pod uwagę.
pozdro Darek.
Mam jeszcze jedną wątpliwości czy 98 z 5% etyliny będzie lepsza?
A jeśli chodzi o zagadkę, to ubezpieczycielem nie jestem, ale gdybym był, to pewnie zrobiłbym wszystko by obniżyć kwotę wypłaty. Niedopuszczenie paliwa do użytkowania też brałbym pod uwagę.
pozdro Darek.
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 569
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Nowa benzyna
E5 czyli paliwo z 5% bioetanolu to standard i do tego paliwa wszystkie rozwiązania powinny działać prawidłowo. Ciężko nawet na stacjach znaleźć 98 bez bioetanolu. Według mnie można latać na E10 - z tym, że tak jak opisano to w instrukcji - trzeba zwrócić uwagę na temperatury EGT.
Swoją drogą - pamiętam na naszym lotnisku kompozytowy zbiornik paliwa, który kilka lat temu - po zatankowaniu E5... rozpuścił się. Dosłownie.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Re: Nowa benzyna
Oczywiście, że nie etylina, a etanol- czyli alkohol -
dzięki za info, jesteś niezastąpiony.
pozdrawiam Darek.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
dzięki za info, jesteś niezastąpiony.
pozdrawiam Darek.
- Piotr Boruszewski
- Posty: 36
- Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm
Re: Nowa benzyna
Cześć. Profilaktycznie przelatałem sezon na benzynie E5 ale chciałbmym zapytać czy po roku doświadczeń pojawiły się jakieś negatywne skutki używania benzyny E10? Szczególnie interesuje mnie jak zachowują się zbiorniki paliwa laminatowe. Słyszałem rok temu obawy o ich trwałość ale na znanmym mi podwórku nic złego się nie wydarzyło.
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 569
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Nowa benzyna
Z własnego doświadczenia, przelatałem 170h+ w ubiegłym już roku na E95 - nie zauważyłem żadnych problemów. Zbiornik ok, pływaki w gaźnikach ok, węże paliwowe ok (GATES dedykowany do bioetanolu).
Samolociarze z hangaru obok robiący bardzo duże naloty - tez na E95 - również nie zauważyli problemów.
Samolociarze z hangaru obok robiący bardzo duże naloty - tez na E95 - również nie zauważyli problemów.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17