Eksploatacja linek
- Piotr Boruszewski
- Posty: 44
- Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm
Eksploatacja linek
Panowie mam pytanie o eksploatację linek sterujących przepustnicami. W instrukcji mam tylko informację o okresowej kontroli ale nie ma nic np. na temat konieczności okresowej wymiany czy konserwacji. Czy wymieniacie je czasami i jakie macie doświadczenia z ich żywotnością?
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 583
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Eksploatacja linek
Czynniki, które kwalifikują linki do wymiany to:
Pamiętajmy też, że wymiana/demontaż/regulacja linek bezwzględnie wymaga synchronizacji gaźników.
- Widoczna korozja na linkach. Rozpoczyna się z reguły w miejscach odsłoniętych więc łatwo ją dostrzec. Trzymam się zasady, że widoczna nawet niewielka korozja (plamki) to linka do wymiany.
- Postrzępiona linka. Czyli wystający drut w dowolnym miejscu linki to wymiana linki. Z reguły pęknięcia i postrzępienie drutu w lince następuje w okolicach mocowania lub wejścia do pancerza. Tam się linki "lubią" przetrzeć.
- Odczuwalny opór/przeskakiwanie linki podczas poruszania. Zazwyczaj jest to związane z postrzępieniem linki pod pancerzem lub zanieczyszczeniem linki pod pancerzem (piasek, brud...). W takim wypadku i tak należy linkę zdemontować i co najmniej wyczyścić i przesmarować jeżeli nie ma śladów korozji/strzępienia.
- Trudność w synchronizacji gaźników. Zdarza się, że mimo poprawnego synchronizowania gaźników - w obszarze wyższych obrotów (niejałowych) - przy kolejnych "przegazowaniach" widać wyraźnie, że podciśnienie ładowania gaźników jest co chwila inne lub rośnie nierównomiernie/przeskakuje. Taki efekt mogą dawać również zużyte iglice/dysze ale często to oznaka zabrudzonych/zatartych/postrzępionych linek. Oczywiście najpierw trzeba wykonać synchronizację. Jeżeli po jej wykonaniu słupki wskaźników lub wskazówki wakuometrów rosną nierównomiernie - linki są podejrzane.
Pamiętajmy też, że wymiana/demontaż/regulacja linek bezwzględnie wymaga synchronizacji gaźników.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
- Piotr Boruszewski
- Posty: 44
- Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm
Re: Eksploatacja linek
Rysiu dziękuję bardzo za wyczerpującą odpowiedź - jesteś niezawodny
Czy mógłbyś jeszcze rozwinąć kwestię smarowania tj. jaki smar będzie odpowiedni i czy smarujesz właśnie okolice gdzie linka wchodzi do pancerza i miksery czy coś jeszcze?

pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 583
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Eksploatacja linek
Fabrycznie przygotowane dobre linki są posmarowane silikonem na całej swojej długości. Ta warstwa jest bardzo cienka - prawie niezauważalna. I tak się staram robić - czyli całkowicie wyjmuję linkę i odrobina smaru. Bez szaleństwa bo będzie wiązał brud. Można np. przetrzeć po posmarowaniu i dopiero w pancerz.
Jaki smar? Tu właściwie nie ma to dużego znaczenia. Dowolne smary do linek rowerowych/motocyklowych sprawują się świetnie - szczególnie te z teflonem. O ile pamiętam - korzystam ze smaru w sprayu Wurth'a - ma chyba oznaczenie HHS 5000 lub coś podobnego. Ale tu proponuję nie zapinać się na coś konkretnego.
Jaki smar? Tu właściwie nie ma to dużego znaczenia. Dowolne smary do linek rowerowych/motocyklowych sprawują się świetnie - szczególnie te z teflonem. O ile pamiętam - korzystam ze smaru w sprayu Wurth'a - ma chyba oznaczenie HHS 5000 lub coś podobnego. Ale tu proponuję nie zapinać się na coś konkretnego.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17